'Helende Krachten van Paarden'

22 november 2024

De Kluizerij Affligem

B1 secundair logo wit slagzin_edited_edited.png

Een dag vol inzichten, research en toepassingen. Deze keer richten we ons (na het paard en de professional) op de participant, namelijk de derde pijler binnen
de triade paard - professional - participant.

Met lezingen en workshops van...

Afbeelding1.jpg

Peggy Duckers

'De (Paarden)Kracht van verbinding'

Peggy was 15 jaar werkzaam als docent onderzoeker aan de Zuyd Universiteit voor sociale studies en heeft zich jaren verdiept in gehechtheidsrelaties.
Zij werkt al 10 jaar professioneel samen met paarden, aan het herstel van jongeren uit de gesloten- en besloten jeugdzorg en kinder- en jeugdpsychiatrie.

foto-richard-griffioen.jpg

Richard Griffioen

'Man & Paard'

Man & Paard is een studie om te onderzoeken of Equine Assisted Coaching (EAC) een therapievorm zou kunnen zijn voor voormalige gedetineerden en drugsverslaafden.

Richard is een ervaren gezondheidsprofessional, lector, coach, trainer en onderzoeker. In 1997 startte hij Stichting SAM, een stichting voor dierondersteunde interventies, en begon zijn onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen met Down en autisme.

Screenshot 2022-06-26 at 15.50_edited.jpg

Vertegenwoordigers van de Centaur werkgroepen

'5 jaar verenigen'

Als beroepsvereniging is het van belang dat we in verbinding staan met wat er reilt en zeilt in het werkveld.

Onze werkgroepen vertellen hoe ze dat doen en hoe ze dit in de toekomst samen met al onze leden nog meer willen animeren.

veerle vg.jpg
sophie.jpg

Veerle Van Gijsegem en Sophie Coenen

'Mijn Coach is een Paard'

Sophie Coenen onderzocht in haar bachelorproef de beleving van een professionele begeleiding met paarden bij personen met een burn-out. Aan de hand van diepte-interviews bracht ze in kaart hoe mensen met een burn-out deze vorm van hulpverlening ervaren hebben.

Ook Veerle Van Gijsegem neemt het woord in deze workshop met haar ervaringen met paardencoaching bij burn-out.

isabelle.jpg

Isabelle Milosevic

'Project Horses for Burns Victims'

Sinds 1986 helpt de Stichting Brandwonden brandwondenslachtoffers en hun familie door een uitgebreide ondersteuning te bieden op financieel, juridisch, administratief, sociaal en moreel vlak. Paarden hebben een bijzonder vermogen om diepe emotionele en psychologische heling te bevorderen. Ze worden ingezet als partners in het herstelproces.

Graag deelt Isabelle de resultaten van het pilootproject, alsook de aanpak naar begeleiding. Tevens zullen brandwondenslachtoffers hun eigen ervaring komen delen.

veerle.jpeg

Veerle Van Hecke

'In verbinding'

Veerle heeft jarenlange ervaring in het professioneel begeleiden met assistentie van paard(achtig)en.

In een korte workshop met hands on tools zal ze ons begeleiden om met onszelf en dus ook met anderen, je klant en je paard in verbinding te komen.

We komen met onszelf in verbinding door waar te nemen wat er is, te veel of te weinig, en de energie in je lichaam in beweging te zetten.

Deze tools, tricks en tips kunnen ook toegepast worden samen met je klant.

Verloop van de dag

Schermafbeelding 2024-07-27 112950.png

Iedereen zal elk van de drie workshops bijwonen in afwisselende volgorde. U hoeft dus niet te kiezen uit de workshops.

De Kluizerij

Een inspirerende ontmoetingsplaats op slechts 30 minuten van Brussel en Gent. De Kluizerij is meer dan een voormalig klooster. De tuin, wijngaard en bos dragen mensen tot rust en inspiratie.

kluizerij.jpg
kluizerij5.jpg